Groep 6-7b

Groep 6-7b

Leerkrachten: Simone Jonker-Hoek en Marlous Prinzen
LIO: Daphne Kragtwijk

1 juni
was het een hele warme dag, zonde dus om de hele dag binnen te zitten. Dat vond de juf ook, dus iedereen vond het een goed idee om buiten te eten tussen de middag. De groep vond een mooi plekje in het gras, het enige nadeel was er geen schaduw was op het grasveldje dus iedereen zat in de zon. Na een tijdje waren er al veel kinderen klaar met eten en maakte gebruik van een Donald Duckje of een leesboek. Uiteindelijk hebben we, voordat we terug gingen, groepsfoto in het gras gemaakt. Echt een gelukte overblijf.

Donderdag 13 april
Deze ochtend was het paasontbijt. De kinderen kwamen met hun slaapkleding aan naar school en de tafels werden in lange rijen geschoven om daarop te ontbijten. Iedereen had een bord versierd op school om het ontbijt op te doen voor de ander, je mocht je eigen bord wel zelf mee naar huis nemen. Tijdens een deel van het ontbijt werd het paasverhaal voorgelezen door juf Marlous. De ochtend was natuurlijk heel erg gezellig.  Maar na het ontbijt was het weer een gewone schooldag en moesten we weer leren.
Madouc

Vrijdag 21 april
Vrijdag was iedereen in het oranje en liet onze klas een dansje zien aan de kleuters en de groep 3 & 4. Het liedje Okido waar we op danste is het nieuwste liedje van Kinderen voor Kinderen, speciaal gemaakt voor de koningsspelen. De dagen daarvoor hadden we het dansje twee keer per dag goed uit ons hoofd geleerd. In de voorstelling speelde we twee keer het liedje af.  Één keer danste wij en de tweede keer danste de kinderen met ons mee. Uiteindelijk mochten de meisjes uit groep zes het dansje aanleren aan groep 4a die ook naar ons hadden gekeken.
Madouc

Donderdag 5 april
Donderdag mocht onze klas de kleinere kinderen helpen met paasstokken maken. Ze mochten twee kleuren uitkiezen die om de stok gewikkeld moesten worden. Terwijl onze klas aan het wikkelen was moeste de paaseieren en kip ingekleurd en uitgeknipt worden. Uiteindelijk werden er ook nog zakjes met paaseieren aangehangen en slingers gemaakt. Voor ons was er daarna niets meer te doen, nu maar wachten tot de kinderen de stokken afleveren en de ouderen kunnen zien hoe mooi ze geworden zijn.
Geschreven door: Madouc 

Donderdag 30 maart
Onze klas, groep 6/7 B mocht donderdag 70 palmpaasstokken in elkaar zetten met schuurpapier, hout, spijkers en lijm. Ieder kind was met zijn 2’en. Iedereen had 2 tot 5 stokken gemaakt. Een stok duurde best lang zo’n 10 tot 15 minuten. We hadden ook maar een uur. Maar ze zijn nog niet helemaal af. Hopelijk gaan we later weer verder. Gelukkig zat het weer ook mee, het was 20 graden! De stokken worden volgende week versierd door kinderen uit de onderbouw.          
Madouc Vijverman   

Woensdag 22 maart,
Juffen dag op school.
Thema: beroepen

De dag begon met een spannende grap, de politie kwam met een bericht naar school dat meester Fred verdwenen was.   
Later kwamen ze in een politie auto het plein op rijden, ze zeiden dat ze Fred gevonden hadden in de gevangenis omdat hij zijn gevangenis kostuum al aan had toen hij naar de supermarkt ging. Daarna begonnen we met de dag, er waren leuken activiteiten bijvoorbeeld knutselen met een wasknijper en papier. En er was er nog een spel met meester Wouter. Je kon ook nog  een activiteit in de gymzaal doen of een speurtocht in het avontuurlijke.     
Geschreven door: Madouc 


Donderdag 16 maart deden bijna alle kinderen uit groep 6/7b mee aan de kangoeroe wedstrijd. Een reken uitdaging waarbij de leerlingen in tweetallen hun hersens konden kraken over pittige opdrachten.

We zijn erg benieuwd naar de uitslag....



Vrijdag 17 de februari hebben de groepen 6b&7b aan de hand van een modeshow laten zien wat ze hebben geleerd tijdens de geschiedenis lessen van de afgelopen periode. Hun tijdvakken (Grieken & Romeinen/ pruiken & revoluties) leende zich daar uitstekend voor. Beide groepen maakte een ontwerp voor kleding uit hun tijdvak, en moesten deze kleding vervolgens ook maken. Daarnaast werd er een stukje geschreven dat bedoeld was als begeleidende tekst tijdens de show. De modeshow was een groot succes. Op een heuse catwalk liepen de kinderen als volleerde modellen hun loopje. De geschreven stukjes die werden voorgelezen gaven een goed beeld van wat de kinderen geleerd hebben tijdens de geschiedenis lessen.

Vrijdag 3 februari heeft groep 6/7b een bezoek gebracht aan het historisch centrum Amstelveen. Na een interessante presentatie mochten de kinderen in groepjes opdrachten maken. Bij ieder opdracht hoorde een voorwerp met een geschiedkundige achtergrond. Bijvoorbeeld een stuk turf, een oude lessenaar of de kaart van Amsterveen (zo heette Amstelveen vroeger).
De kinderen hebben veel geleerd over de historische achtergrond van Amstelveen. Het was een leerzame ochtend.

Tekenfilmmachine
Dinsdag 17 januari kregen we techniekles van meester Micha van Techmies. Hij ging ons vertellen over verschillende soorten aandrijvingen. De aandrijving zorgt ervoor dat machines in beweging komen. Deze kennis gingen wij gebruiken om stap voor stap een tekenfilmmachine te bouwen. Deze machine kan stilstaande plaatjes omzetten in een stukje film. 
Het was erg leuk en volgende week hebben we weer techniek!

Mini sneeuwpret
Het was niet veel sneeuw, vrijdag 13 januari. Desondanks wist Laura uit groep 6b er nog een schattig sneeuwpopje van te maken. Geluk zit in de kleine dingen!

Schaatsen bij stadshart,
Woensdag 14 december is groep 6/7b gaan schaatsen op de ijsbaan bij stadshart Amstelveen. Het was toepasselijk koud en guur, dus om warm te blijven moest er flink worden bewogen. De schaatsen konden we daar lenen, voor iedereen een mooi oranje paar. Sommige kinderen gleden in no time soepel over de baan, andere hadden toch nog wel een steuntje (in de vorm van een zeehond) nodig. Na een uurtje zaten we moe maar voldaan weer op de fiets terug naar school.

Pepernoten bakken!
1 december hebben de kinderen van groep 6/7b pepernoten gebakken in de klas. En het leuke was: stiekem waren ze heel hard aan het rekenen... Het recept was namelijk voor te veel pepernoten, daarom moest van  alle ingrediënten 1/4 genomen worden. En dan wegen, meten en snijden. Uiteindelijk is het alle kinderen gelukt om een beslag in elkaar te kneden en daarvan zijn heerlijke pepernoten gebakken....




 
Techniekles in groep 6-7
Groep 6-7 heeft de afgelopen weken op donderdagmiddag verschillende technieklessen gehad. In deze lessen stond het ontdekkend leren centraal. De leerlingen hebben een hut van kranten gemaakt en bewegende constructies van karton. Omdat de opdrachten in groepsverband uitgevoerd moesten worden, bleek samenwerking essentieel. Door gebruik te maken van elkaars talenten (creativiteit, vooruit denken, handigheid) kwamen ze met elkaar tot de mooiste creaties.

Dinsdag 20 september
We hebben met Prinsjesdag geoefend met discussiëren. De leerlingen gingen in partijen uiteen om argumenten te bedenken voor hun stelling. Deze stelling moesten zij daarna in een debat in de Derde kamer verdedigen.