Groep 7a

Groep 7a

Leerkrachten: Wouter Sluitman en Silvia van Wilgenburg

Sponsorloop

We hebben vandaag een sponsorloop gehouden. We gingen lopen om geld op te halen zodat de scholen in Guatemala materialen kunnen kopen. Wij mochten 20 rondjes rennen omdat we in de bovenbouw zitten, dat is dan 10 km. Het ging erg goed. We hebben met de klas meer dan 1000 euro opgehaald!
 
Cirkelacademie

We hadden vandaag Cirkelacademie. De moeder van Nessa kwam vertellen over grooming. Het is best wel een heftig onderwerp, maar wel goed om over te praten. Daarnaast hadden we nog een advocaat op bezoek. Sommige kinderen uit de klas zouden ook wel advocaat willen worden.
 
Flashmob en verkeersexamen

Wij hadden vandaag een rapper in de klas die met ons een lied ging maken. Dat wordt dan een flashmob die we in het Stadshart gaan doen. We hebben deze les te danken aan onze overwinning aan het begin van dit schooljaar met de milieubende.
Daarnaast hadden we vandaag onze theoretisch verkeersexamen. Morgen horen we of we geslaagd zijn. Dan hebben we later nog het praktische verkeersexamen.
 
Zing ‘es

We hadden vandaag onze voorstelling voor Zing ‘es. We hadden een aantal liedjes aangeleerd gekregen in de klas en daar hebben we toen een soort van dansje bij bedacht. Bij het lied “I ‘m a Ford”, vormden we met elkaar een auto. Volgens mij was het wel duidelijk genoeg voor het publiek. 
 
Boerderij

We zijn vandaag naar een melkveehouderij boerderij geweest: een boerderij waar ze koeien houden voor de melk. Het werd een hele bijzondere dag omdat een van de koeien net ging bevallen. En alsof dat niet bijzonder genoeg is, kreeg het ook nog een tweeling. Dat bleek ook voor de boeren een verrassing. We hadden het bezoek op school goed voorbereid en we wisten daarom veel antwoorden op vragen van de boerin. Aan het einde mochten we nog vragen maken die verspreid lagen over de boerderij. Het was een leuke en leerzame les.
 
Toneel.

We hebben vandaag toneel gedaan op school. Wat vooral erg grappig was, is dat de meester een verkleedkist heeft. We konden ons dus allemaal verkleden. De klas werd verdeeld in groepjes en elk groepje heeft een toneelstukje gemaakt. Dat was erg grappig. 
 
Ons zonnestelsel.

Thomas heeft zijn plusproject afgerond. Hij heeft het zonnestelsel op schaal nagebouwd. Hij is door verschillende kinderen geholpen. Op het laatst heeft vooral Seth hem geholpen. Zij hebben ook samen een presentatie voorbereid. Die presentatie was hartstikke interessant.
 
Verkiezingen leerlingenraad)

We hebben verkiezingen gehouden voor de leerlingenraad. Twee kinderen uit onze klas mogen er in. Sommige kinderen gingen echt campagne voeren door uit te leggen waarom we voor hen moesten kiezen. Uiteindelijk zijn het Delaya en Seth geworden.
 
Robot

Deze week hebben we de robot afgemaakt. Het was nog flink boren en schroeven, maar het is ons gelukt. Hij is meer dan twee meter groot, zijn hoofd en armen kunnen bewegen. Er zitten allemaal lichtjes in de robot. Hij heeft een hartslag en binnenkort kan hij ook nog praten. De meester is alleen bang dat hij alle antwoorden gaat voorzeggen!







Maandag 3 april
Klik hier voor filmpje van de laatste programmeerles. De les met de Makey makey.

Vrijdag 31 maart
Aanstaande maandag is alweer de laatste programmeerles voor dit schooljaar. Volgende week gaan de kinderen aan de slag met de Makey Makey!
De kinderen gaan een controller te maken. Met de controller kunnen ze de spelletjes bedienen die ze de afgelopen weken hebben geprogrammeerd. De kinderen hebben de opdracht gekregen om dingen mee te nemen die ze kunnen aansluiten op de Makey Makey. Klik hier voor een filmpje.
 
Cirkeldag

We hebben een hele leuke Cirkeldag gehad.  Het onderwerp was Afrika. We hebben een Afrikaans landschap geknutseld, we hebben naar een presentatie van Mounssif en Samiya geluisterd en we hebben ook nog op de djembe leren spelen. Aan het einde van de dag was er een voorstelling voor de ouders.
 
Programmeren.

We gingen vandaag in tweetallen programmeren. We hebben een spelletje gemaakt. We moesten eerst naar Scratch en toen moesten we beginnen met een speelveld te maken. Daarna moesten we de lijnen trekken van het doolhof. Vervolgens moesten we programmeren en moest je een papagaai plaatsen. Je moest hem laten bewegen. Bij ons ging het in het begin heel goed, later iets minder omdat we niet wisten waar we alles konden vinden. Maar na deze les komen nog zeven lessen, dus dan komt dat wel goed. Ik was samen met Serena.
 

Catechese 

Wij hebben in de klas elke week catechese. We begonnen met het verhaal over Abraham en zijn zoon Isaak; daarna gingen we door met Esau en Jacob; toen kwamen we bij Jozef en nu zitten we in het verhaal over Mozes.
In het verhaal van Mozes is Mozes een Hebreeër. Hij woonde in Egypte. De Hebreeërs waren daar slaven. De farao vond dat er te veel Hebreeërs kwamen. Hij was bang dat er te veel slaven zouden komen en als ze dan in opstand zouden komen, dan zou Egypte het niet halen. Daarom besloot hij dat alle pasgeboren Hebreeuwse jongetjes vermoord moesten worden door ze in de Nijl te gooien. Maar als de Farao in de Nijl keek zag hij geen kindjes, omdat de vroedvrouwen dat niet deden. Dus stuurde hij zijn wachters erop af en zij moesten in alle huizen die jongetjes doden.
Mozes ontsnapt doordat hij in een mandje in de Nijl wordt gelegd. Hij kwam bij de vrouw van de Farao aan en die wou hem houden. Zo overleeft hij en wordt hij opgevoed als een Egyptisch jongetjes.
Nu zijn we in het stuk dat hij wil zorgen dat zijn volk vrijkomt en God heeft allemaal plagen bedacht om ervoor te zorgen dat de Farao het volk vrijlaat.
We zitten nog in het verhaal, dus we weten nog niet hoe het afloopt.
 
Het Lagerhuis.

Wij hebben op school het Lagerhuis gedaan. Dat is een soort van Tweede Kamer waarin debatten worden gevoerd en wij hebben dat in de klas nagedaan. Ons debat ging over varkens. Er was een mevrouw en bij die vrouw woonden varkens en die varkens stonken volgens de bovenbuurvrouw. We moesten discussiëren over de vraag of de varkens wel of niet mochten blijven. En we konden tijdens het debatteren ook oplossingen bedenken. Er waren twee groepen. Van één groep mochten de varkens blijven en van de andere groep moesten ze weg. Je mocht alleen iets zeggen als je ging staan en de meester zei dat je iets mocht zeggen. Ik vond dat de varkens wel mochten blijven, maar af en toe veranderde mijn mening door wat de andere groep zei. Toen het debat afgelopen was, moesten de twee groepen van elkaar zeggen welk kind het best gedebatteerd had. Ik vond het leuk om te doen en bijzonder. Ik had helemaal niet verwacht dat het zo zou gaan. Soms vond ik dat wij het goed deden en soms juist de andere partij. 

Dans.
We hebben met gym een dansles gehad. Daarvoor was een mevrouw gekomen die een dansschool heeft. Ze deed alle pasjes voor en wij deden haar na. We hebben de dansjes aan elkaar opgevoerd. Het was erg grappig.

Voortplanting.
We hadden vandaag een les over voortplanting. Alles wat leeft moet zich kunnen voortplanten. Nu gaan we het ook wel over de mensen hebben (lachen!), maar we zijn begonnen met de planten. De meester had bloemen gekocht en zo konden we de meeldraden en stamper in het echt bekijken. De meester had ook loepjes meegenomen. Zo konden we alles extra goed zien.

Dick Swaab.
We zijn met de klas naar het theater in Amstelveen gegaan om een presentatie van Dick Swaab bij te wonen. Dick Swaab is een neurobioloog en weet dus alles van hersenen af. Vooraf hebben we vragen bedacht die we aan meneer Swaab wilden vragen, zoals: “Wat gebeurt er in je hersenen bij dyslexie?” “Wat gebeurt er bij dementie?” “Hebben slimme mensen grotere hersenen dan domme mensen?” Het was een bijzondere presentatie. Wat heel leuk was, was dat we na afloop op het podium mochten om een foto met meneer Swaab te nemen. Een aantal van ons is zelfs geïnterviewd.

Kerst.
We hebben ons kerstdiner achter de rug. Wat hebben we gesmuld van al het lekkers dat we zelf gemaakt hadden. Juf Silvia en meester Wouter waren er natuurlijk bij, maar ook de klassenouders. De meester heeft nog een heel mooi kerstverhaal verteld; het was heel gezellig!
 
Schaatsen.
We zijn met de fiets naar het Stadshart gegaan en daar gingen we toen schaatsen. Wie zelf geen schaatsen had, mocht gratis schaatsen lenen. Het was echt heel gezellig. We zijn allemaal wel  gevallen, maar niemand heeft zich echt pijn gedaan.
 
Dominobaan.
De middag van 5 december hebben we met z’n allen een hele lange dominobaan gebouwd. De meester had namelijk heel veel steentjes meegenomen. Hij had ons vooraf gewaarschuwd dat het ook vaak mis zal gaan en dat we daar dan kalm op moesten reageren. Dat lukte best aardig. Wie er even genoeg van had, ging afkoelen in de klas door daar een spelletje te spelen en kwam dan later weer terug. Het is uiteindelijk een hele lange baan geworden!

Sinterklaas.
We hebben het Sinterklaasfeest met elkaar gevierd. We hadden hele mooie surprises gemaakt. We hebben het zo lang mogelijk voor elkaar geheim gehouden, dat was goed gelukt. Sinterdirk was de Sinterklaas die met zijn pieten een bezoekje aan de klas kwam brengen. We kregen heel veel pepernoten! Op naar de Kerst!
 
Radiootjes.
De radiootjes zijn af en ze doen het allemaal! Marc was een van de vrijwilligers en heeft een artikel over de lessen geschreven. Hieronder is dat artikel te lezen
 
Hulptroepen gezocht! 
Kinderen van basisschool De Cirkel maken zelf een eenvoudige radio ontvanger om zo kennis te maken met techniek en de hobby van radio zendamateurisme.
Meester Wouter van basisschool De Cirkel in Amstelveen is in december 2016 een project gestart om met 26 kinderen van groep 7 een simpele radio ontvanger te gaan bouwen, met als doel de kinderen kennis te laten maken met techniek, in dit geval radiotechniek.
Omdat het voor kinderen van groep 7 best een pittige uitdaging zou worden, heeft meester Wouter de hulp ingeroepen van Geert  (PA7ZEE), een zendamateur uit Amstelveen, om ondersteuning en uitleg te geven over de te maken radio ontvanger en zodoende de leerlingen een idee te geven waar ze uiteindelijk mee bezig zijn.(figuur onder is schema van de radio)
Al snel bleek dat er meer handen en ondersteuning nodig was bij dit project, waarbij het de bedoeling is om de leerlingen zoveel mogelijk zélf deze radio te laten bouwen: timmeren, onderdelen plaatsen, solderen (!!), testen en daarnaast vragen maken uit het werkboek.
Hulptroepen gezocht!
Het zou mooi zijn als er naast mij Geert (PA7ZEE ) nog 6 zendamateurs komen helpen bij het bouwen van een simpele ontvanger. Dit is een project op basisschool de Cirkel in Amstelveen. Daarom hierbij mijn verzoek aan zendamateurs uit de regio te vragen om te komen helpen. Het is leuk en dankbaar werk om kinderen kennis te laten maken met techniek en onze prachtige hobby.
Dus kijk eens in je agenda of daar ruimte is om te komen helpen en stuur een mailtje naar Geert PA7ZEE.  Je krijgt dan het adres en de tijden waarop we elkaar zien.
Alvast bedankt!
73 de Geert PA7ZEE


Deze oproep was niet tegen dovemans oren gezegd en uiteindelijk kwam er een 6-tal zendamateurs Geert en meester Wouter helpen bij het laten slagen van dit project.
De bouwpakketten voor de radio werden in bulk aangeleverd, er werd gezorgd dat de benodigde onderdelen voor deze radio in afzonderlijke zakjes werden gedaan, zodat het overzichtelijk werd bij het in fasen (4 middagen) bouwen van deze radio: voor elke fase een eigen zakje.
Er werd een viertal data gepland van ongeveer 1,5 uur waarin uitleg werd gegeven over de werking van deze radio (theorie) en de volgende werkzaamheden werden uitgevoerd:
Middag 1  = template uitknippen en op het stukje MDF plakken. Messing nageltjes slaan op de knooppunten.






            

Middag 2  = onderdelen en draadbruggen om de nageltjes draaien en solderen (na controle).   





                       
 

Middag 3 = spoel wikkelen, vastmaken en meten met de ferriet-staaf in en uit de spoel. Telefoonaansluiting maken en batterijhouder monteren en solderen (na controle).






          
Middag 4 = Testen en eventuele storingen verhelpen. Demonstratie van Amateur Radio met een HF set en een paar porto’s.







                  
Het enthousiasme van de leerlingen steeg met de week en kwam tot grote hoogte, want de vraag was natuurlijk: “Doet ie het of doet ie het niet?” En het is als hulp en ondersteunend zendamateur een heel leuke ervaring om jonge kinderen zo bezig te zien.
Het is een heel mooi project geworden. De enkele radio’s die na montage niet bleken te werken, konden met alle technische kennis in het lokaal aanwezig, ook werkend gemaakt worden. Zo is uiteindelijk ieder kind met een goed functionerende radio naar huis gegaan!
De dankbaarheid van de leerlingen is enorm, (bijna) allemaal hebben ze de mooiste en leukste smartphones,  maar om zoiets als een radio te kunnen maken geeft ook deze kinderen erg veel voldoening en dat was aan het einde van de 4e middag ook te merken. Ieder groepje leerlingen had een soort surprisepakket gemaakt voor de zendamateurs die geholpen hadden, een surprise met veel lekkere dingen (veel snoepjes en zoutjes) en daarnaast vooral de verhalen hoe zij het als leerlingen ervaren hadden. Heel lief en ontroerend, zeker voor de 6 grote kerels die hun opa’s hadden kunnen zijn!
Dank aan alle leerlingen van groep 7, meester Wouter die de goede gang van zaken in het oog hield en niet te vergeten Geert als ook de collega-zendamateurs: Henk, Gerrit, Ruud, Frank en Samuel.
Met veel voldoening terugkijkend,
Marc (PE0MJH)
 
Zelf radio bouwen.
Vandaag hebben we iets heel bijzonders gedaan. We hadden onze eerste radioles. We gaan namelijk zelf een radio bouwen door allemaal onderdelen op een plankje te solderen. Nou ja, niet op het plankje, maar op de spijkers die we op het plankje hebben vastgetimmerd. Geert is een radioamateur en hij kwam met vier andere radioamateurs om ons daarbij te helpen. We kregen ook informatie over wie de radiogolven als eerste ontdekt heeft (Heinrich Hertz), en hoe een radio eigenlijk werkt. Dat was best pittig om te volgen, maar toch ook heel interessant. Nog twee lessen en dan is de radio af!
 
Geschiedenis van Amstelveen. 
Wij hebben vandaag een hele interessante les gehad in het gebouw van Vereniging Historisch Amstelveen. Het grappige is dat we maar twee deuren verder hoefden te lopen om daar te komen. We kregen daar eerst een presentatie en daarna mochten we in groepjes allemaal vragen beantwoorden.  We hebben heel veel geleerd over de geschiedenis van Amstelveen. En meester Wouter was ook helemaal blij, want hij kreeg een stuk turf mee voor in zijn geschiedeniskist.  
 
Sinterklaas.
Toen wij vandaag op school kwamen, troffen we een gedicht met puzzel aan op onze tafel. Door heel goed samen te werken konden we hem oplossen en zo bij onze traktatie komen. Uiteindelijk is het ons gelukt! Toen konden we lekker smikkelen.
 
Mad Science. 
Vandaag kwam Mad Science op school om een show te geven. Het was heel leuk om bij te wonen. In januari  kunnen er na school  lessen gevolgd worden. Dat gebeurt dan gewoon in school. Er zijn al best veel kinderen die zich daarvoor hebben opgegeven.
 
Cirkelacademie. 
Vandaag hadden we Cirkelacademie op school. Wij kregen een les over forensisch onderzoek. We gingen onder andere onze eigen DNA zichtbaar maken. Vooral bij Ilana lukte dat heel goed. Daarna moesten we uitzoeken of een bepaald bericht helemaal met 1 pen geschreven was, of met twee pennen. Dat kun je doen door de inkt op zijn eigenschappen te onderzoeken. Het was heel interessant!
 
Gewonnen!
Ja, hoor… Het is ons gelukt! Wij hebben de wedstrijd van de Milieubende gewonnen. Aanvankelijk deden 20 scholen hieraan mee en uiteindelijk hebben 15 scholen iets ingezonden. Maar onze inzending is als beste beoordeeld. De uitreiking vond plaats in het gemeentehuis van Amstelveen en hij werd gedaan door een wethouder. Natuurlijk wisten we in het begin nog niet dat we eerste zouden worden: er waren nog twee klassen die kans maakten op de titel. We waren in ieder geval heel blij toen we het hoorden, sommige kinderen moesten er zelfs van huilen. We zijn super trots!
 
Engelse dag. 
Vandaag hadden we de Engelse dag op school. Dat was erg grappig. De meester sprak de hele dag Engels en op een gegeven moment kwam Juf Marlous om een Engelse dans te doen. We hebben ook heel lang over de verkiezingsuitslag in Amerika gesproken. Veel kinderen waren best wel geschrokken dat Trump had gewonnen. Op het einde van de dag deden we bingo in het Engels. Iedereen ging met een prijsje naar huis.
 
Bij de eerste drie!
We hebben vandaag heel goed nieuws gekregen. We horen bij de drie beste scholen die meededen aan de wedstrijd van de milieubende. Nu moeten we een presentatie voorbereiden want we moeten in het gemeentehuis laten zien wat we allemaal gedaan hebben. Nou, dat is een heleboel! We hebben brieven geschreven naar politieke partijen om te vragen of ze iets tegen het plastic willen doen. We hebben allemaal ideeën bedacht om vuil op te ruimen. We hebben ook een toneelstuk gemaakt en opgevoerd om kinderen te leren goed met afval om te gaan. Dit moeten we nu allemaal in een presentatie verwerken. Nou, dat gaat vast lukken. En we gaan natuurlijk voor plek 1!
 
Robot.
Vandaag hebben we allemaal elektrische apparaten uit elkaar gehaald. We gingen op zoek naar de printplaatjes. Met die printplaatjes gaan we een robot bouwen. Het was heel spannend en leuk om te doen.
  



Natuur.
Vandaag gingen we tijdens de les natuur het avontuurlijke in om op zoek te gaan naar bladeren. We gingen uitzoeken welke bomen er allemaal groeien. In de klas zijn we alles gaan uitzoeken. Het was erg leerzaam en leuk.  
 
Toneelstuk.
We hebben allemaal dingen bedacht die helpen tegen zwerfafval, maar één ding was het meeste werk: een toneelstuk. Dit toneelstuk leert kinderen van de kleuterklassen om goed met zwerfafval om te gaan. Het was ontzettend leuk om in te studeren. We hebben het aan vijf kleuterklassen laten zien en op de Cirkelshow nog aan de groepen 6 en 8 en alle ouders. Het was ontzettend leuk om te doen. Vandaag zijn alle ideeën (inclusief het script van het toneelstuk) ingestuurd. Nu maar hopen  dat we in de prijzen vallen.
 
Kinderboekenweek.
De Kinderboekenweek is begonnen. In de hal stond een hele leuke opstelling. De meester en juf Inge gingen er heel stil bij zitten. Het werd zo een levend schilderij.  Dat zitten deden ze erg goed, want het leken net poppen. In de klas houden we nu een voorleeswedstrijd.
 
Prinsjesdag.
Wij hebben met de klas begrotingen gemaakt. We werden verdeeld in groepjes van drie of vier kinderen en toen moesten we geld verdelen. Je moest met je groepje praten over waar je geld voor wilde geven en hoeveel. Dus bijvoorbeeld Milieu: drie zakjes, Zorg: vijf zakjes, etc. Natuurlijk waren we het niet altijd eens en daarom moesten we debatteren met elkaar.
De begrotingen gaan we morgen aan de klas presenteren. 
  
Waterfabriek.
We hebben met de klas een waterfabriek gemaakt. Eerst kregen we uitleg over de wet van de communicerende vaten en Blaise Pascal, daarna mochten we het in de praktijk uitvoeren.
Eerst in kleine groepjes, maar uiteindelijk hebben we met de hele klas 1 grote waterfabriek gemaakt.
 
Waterfeest.
De kleintjes van onze school kregen een waterfeest, de bovenbouw niet. Toen zijn Ilana en Bo in actie gekomen. Ze gingen allemaal handtekeningen ophalen. Met die handtekeningen zijn ze naar meester Fred gegaan. De meester vond het goed, ze moesten nog wel de ouders laten weten dat er een feest aankwam. Ze schreven de volgende brief:
  
Amstelveen, 13-09-2016
Beste ouders/ verzorgers,
Wij hebben op school een actie gevoerd omdat de groepen 1 t/m 4 een waterfeest krijgen en wij dat ook wilden.  Na schooltijd hebben wij een blad gemaakt en daarop hebben wij geschreven:  ’’Wij willen ook een waterfeest! Mee  eens, schrijf je naam op!”  Alle kinderen van groep 5 t/m 8 hebben daar hun naam opgeschreven. Daarna zijn wij in de pauze met het blad naar meester Fred gegaan en toen heeft de meester ons toestemming gegeven.
 
Het waterfeest zal morgen (14 september) aan het einde van de ochtend plaatsvinden op school.
 
Alle kinderen moeten zwemkleding meenemen en een handdoek.
Daarnaast moeten alle kinderen slippers meenemen: de stenen kunnen door de zon heel heet worden en anders kunnen je voeten verbranden.
Het is ook belangrijk dat iedereen zich goed kan insmeren.
 
We hopen dat  u met deze brief voldoende informatie heeft en we hebben er natuurlijk heel veel zin in!
 
Met vriendelijke groet,
Ilana en Bo uit groep 7a.

 
Het was super leuk!
 
Aikido
We hebben een aikido-les gehad. Aikido is een Japanse verdedigingssport. We deden dat met gym. Ik vond het wel stoer.
 
Geschiedenis.
Met geschiedenis hebben we het nu over de prehistorie. Dat is hartstikke leuk. De meester laat ons allemaal voorwerpen zien die uit de prehistorie komen. We kregen ook per groepje een plant die 50 jaar zonder water kan. Door deze eigenschap kon hij goed overleven. Hij leefde ook al in de tijd van de dinosauriërs. Het bijzondere aan deze plant is dat als je hem water geeft, hij helemaal openklapt.
  
Liter.
Volgens de meester is 1 dm3 net zoveel als een liter... Hij wilde dat bewijzen. Nessa geloofde de meester wel en durfde met een lege kubieke decimeter boven haar hoofd te gaan zitten. De meester mocht daar een liter in leeg schenken. Het paste precies, alleen Nessa moest lachen en daardoor klotste er water over de rand. Dat was grappig.
 
Rekenen.
We hebben met rekenen allemaal leuke opdrachten gedaan. We moesten gaan meten met de Amsterdamse voet. Zo deden de mensen dat vroeger. We hielden telkens een stukje over en die stukjes moesten een naam krijgen. We gebruikten daar breuken voor. Dan was iets bijvoorbeeld 4 Amsterdamse voet en een stukje dat drie keer in een Amsterdamse voet past. Of kort gezegd: 4 1/3.
We moesten ook de oppervlakte van onze hand uitrekenen. Je moest je hand op hokjespapier overtrekken en daarna de hokjes tellen. Iemand had een veel te grote waarde, dat was wel grappig.
 
Milieubende
We doen mee aan een project dat milieubende heet. Op 5 september kwamen twee acteurs de klas in die een toneelstuk over het milieu gingen opvoeren. Aan ons nu de taak om iets te bedenken wat helpt tegen het zwerfafval. We zijn er maar druk mee!
 
Robot
We gaan dit jaar met elkaar een robot maken. Eerst moeten we daarvoor allemaal elektrische apparaten inzamelen die we vervolgens gaan demonteren. In een grafiek houden we bij wat we al allemaal verzameld hebben. Met de elektrische plaatjes die daar dan uitkomen, gaan we een robot maken. Een voorwaarde is dat de robot moet kunnen bewegen. Mij benieuwen of dat gaat lukken.