Groep 8a

Groep 8a

Leerkrachten: Inge Smits en Evelien van Dijk

Mei 2017

In de maanden april en mei zijn wij bezig geweest in de klas met het project: “Scholieren herdenken en vieren de Vrijheid”, n.a.v. de lessen over de 2e WO.
 
Als afsluiting van deze lessen over de 2e WO, hebben wij  de heer Aussen op bezoek gehad in de klas. Hij heeft ons verteld over zijn onderduikperiode in Amsterdam tijdens de 2e WO. De leerlingen hebben veel vragen gesteld.
Ook hebben wij mevrouw Nora Valk in de klas gehad. Zij heeft ons verteld over de periode dat zij, tijdens de oorlog in Nederlands-Indie, in een jappenkamp op Java zat, kamp Ambarawa. Dit heeft veel indruk gemaakt op de leerlingen.
 
In de klas liggen verschillende stripboeken (De Ontdekking, De Zoektocht, het leven van Anne Frank) en jeugdboeken betreffende de 2e WO. Bijzonder boek “Op zoek naar jou”. Dit bijzondere verhaal gaat over een periode tijdens de 2e WO. Het gaat over Neeltje, een sterk en eigenzinnig meisje (levensverhaal van Nora Valk, een 86-jarige inwoonster van Amstelveen). Zij loopt 10 dagen na de oorlog weg uit een Jappenkamp op Java. De oorlog is voorbij, maar Neeltje’s leven is echt een puinhoop. Haar moeder is dood, haar vader is zoek. En dan wordt zij ook nog eens verliefd op een jongen met sproeten en groene ogen.
Dit verhaal gaat over opgroeien na de oorlog en de ellende die je tegenkomt. Over verdriet en verlies en je eigen huis moeten verlaten voor een vreemde plek, een ander land. Maar ook over je eigen weg vinden, voor het eerst verliefd zijn, niet opgeven en over hoop.
 
Wij zijn naar het Anne Frank Huis geweest in Amsterdam. Allereerst hebben de leerlingen een les gevolgd, nadat wij in de klas hier al veel over hadden gesproken en een digitale rondgang hadden gemaakt door het Anne Frank Huis.
De rondgang door het Huis heeft een grote indruk bij de leerlingen achtergelaten. Veel leerlingen hebben in het bijbehorende winkeltje,  het “Dagboek van Anne Frank” gekocht.
 
Komende woensdag gaan wij een bezoek brengen aan de bus Wereld Express (staat vanaf woensdag 31 mei tot 12 juni op het plein voor De Meent), waar wij vragen gaan beantwoorden over de verschillen tussen oordelen en vooroordelen van mensen op deze wereld. De leerlingen zullen samen met de burgemeester de opening hiervan verrichten.
De Wereld Express is ook open voor belangstellenden in de wijk. Klik hier voor het lesprogramma.
 



Vrijdag 7 april.
Wij zijn met de groep naar Boekhandel Venstra geweest op het Stadhart. Hier hebben alle leerlingen “feestelijk” het boek “Achtste-groepers huilen niet”, van Jacques Vriens, in ontvangst genomen.
Het boek gaat over de groep van juf Ina, in deze groep is vaak gedoe, vooral over voetbal. Gelukkig is zij erg goed in het bedenken van originele oplossingen. Maar als haar leerling Akkie ernstig ziek blijkt te zijn, kan juf Ina niets meer verzinnen. Heel groep 8 leeft mee. Maar ook Akkie laat haar klas niet los, ze kan het niet laten om zich ook vanuit het ziekenhuis overal mee te bemoeien. Of het nou gaat om het kamp, het schoolvoetbaltoernooi, of het plan om de juf aan een nieuwe man te helpen.
“Geef Mij Maar Een Boek” is een initiatief van de landelijke boekhandels. Ieder jaar kiest de boekhandel een nieuw boek. Op deze wijze kunnen leerlingen kennis maken met de “kroon-juwelen” van de Nederlandse jeugdliteratuur (zie foto’s).
 
In de middag zijn de leerlingen allemaal met hun zelf geschilderde bord op de foto gegaan (zie foto’s). Volgende week donderdag nemen zij dit bord weer mee naar school met een ontbijtje met complimentenkaartje voor een andere leerling in de groep;
 
Donderdag 6 april.

Deze middag hebben de groep 8 leerlingen samen met de kinderen uit de 5 kleutergroepen de Palmpasenstokken afgemaakt. Het was heel leuk om te zien hoe de samenwerking verliep tussen een groep 8 leerling en een kleuter. Klik hier voor de foto's.
  
Dinsdag 4 april

Groep 8 heeft geholpen bij de spelletjesmiddag bij de groepen 1/2. In de klas werden groepjes gemaakt en ieder groepje werd begeleid door een leerling uit groep 8. Er waren weer leuke, leerzame en grappige spelletjes meegenomen door de kleuters. De kinderen hebben een gezellige middag gehad. Klik hier voor de foto's.

Maandag 3 april
Klik hier voor filmpje van de laatste programmeerles. De les met de Makey makey.

Vrijdag 31 maart
Aanstaande maandag is alweer de laatste programmeerles voor dit schooljaar. Volgende week gaan de kinderen aan de slag met de Makey Makey!
De kinderen gaan een controller te maken. Met de controller kunnen ze de spelletjes bedienen die ze de afgelopen weken hebben geprogrammeerd. De kinderen hebben de opdracht gekregen om dingen mee te nemen die ze kunnen aansluiten op de Makey Makey. Klik hier voor een filmpje.

16 maart - Kangoeroewedstrijd.
Wij hebben meegedaan aan de landelijke Kangoeroewedstrijd. De leerlingen hebben in tweetallen en sommige leerlingen alleen, uitdagende rekenopdrachten gemaakt. De hersens werden flink gekraakt. De formulieren zijn opgestuurd en binnenkort meer over de uitslag.

14 maart - Afvalverwerking Amstelveen.
Wij zijn met de groep naar het afvalstation geweest. Hier hebben de leerlingen gezien hoe de verwerking van het afval van de gemeente Amstelveen gaat.
De leerlingen hebben gezien hoe het afval uit de zijbeladers in de restafvalcontainers wordt gestort (overslagstation).
Wij hebben gezien hoe afval in heel veel soorten gescheiden wordt. De leerlingen hebben geleerd dat het allemaal wordt hergebruikt. Zij hebben kennis opgedaan over hoe je moet omgaan met huishoudelijk afval en welk effect dit heeft op ons milieu.
Vervolgens zijn wij naar de lesruimte gegaan, waar de leerlingen diverse opdrachten hebben gedaan met betrekking tot het scheiden van afval, hergebruik. Hierna hebben wij een quiz gedaan waarbij de leerlingen eco’s konden verdienen, meer eco’s betekende meer milieuwinst geboekt. 
Voorafgaand aan dit bezoek hebben de leerlingen een les over afvalscheiding in de klas gehad, zij hebben gedurende een weekend bijgehouden hoeveel en welk afval zij per gezin hebben.

Maart 2017
De musical is uitgekozen en de leerlingen hebben allemaal auditie gedaan voor een rol. Nu nog even afwachten wat de rolverdeling gaat worden. 
Daar wij het belangrijk vinden om onze leerlingen een goede beeldvorming over leven en sporten met een handicap mee te geven, hebben wij op 3 Maart  meegedaan met het project (S)cool on Wheels van Fonds Gehandicaptensport.
In de ochtend heeft John (een sporter met een handicap)  met de leerlingen besproken wat we onder een handicap verstaan, hoe we ermee omgaan in het dagelijks leven, wat voor sporten mensen met een handicap kunnen doen en waarom sporten zo belangrijk is voor mensen met een handicap (ondersteund met filmpjes).  
In de middag hebben de leerlingen ervaren hoe het is om met een handicap te bewegen in een rolstoel, tot slot hebben wij rolstoelbasketbal gespeeld. 
 
In de week van 6 maart moeten de leerlingen zichzelf gaan inschrijven op de diverse scholen voor het Voortgezet Onderwijs.
 
Dinsdag 14 maart gaan wij een les “omgaan met afval” volgen bij de Afvalverwerking in Amstelveen, wij gaan hier met begeleiding van ouders op de fiets naar toe.
 
6 Februari zijn de leerlingen begonnen met een lessenreeks van 8 lessen “Programmeren”. De leerlingen zijn zeer enthousiast en zij worden hier al heel vaardig in. Thuis kunnen zij ook oefenen met hun eigen account.
 
16 Februari
hebben wij een hele gezellige en leerzame “Cirkeldag” gehad in het teken van Afrika. We hebben als creatieve opdracht een Afrikaans landschap in 3D gemaakt. Mounssif en Samiya hebben aan ons heel veel verteld, met ondersteuning van een geweldige Powerpoint, over het geloof: “De Islam”.
In de ochtend kregen wij een workshop Djembe spelen. Aan het einde van de dag hebben wij en alle andere leerlingen van de school een uitvoering gegeven aan de ouders en belangstellenden (zie foto’s).
 
Op 9 januari zijn wij weer gestart. Voor een enkeling was het wel weer wennen om zo vroeg je bed uit te komen.
Wij hebben via een medewerker van het Syrische comité te horen gekregen dat al onze rugzakken, die wij hebben verzameld, klaar staan voor verzending naar Aleppo.

Op 16 januari zijn wij  naar de Schouwburg in Amstelveen geweest. Hier hebben wij een presentatie van Dick Swaab bijgewoond.
Dick Swaab is een internationaal befaamd hersenonderzoeker die een team leidt aan het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen. Naar aanleiding van zijn uitgegeven boek “Jij bent je Brein” heeft hij ons iets verteld over “het brein”.
Hoe werkt je geheugen? Kun je je brein trainen zodat je hogere cijfers haalt? Laten je hersenen zien of je verliefd bent? En waarom gedraagt je grote broer of zus zich de laatste tijd zo gek? Al deze vragen, en nog veel meer, komen uitgebreid aan bod in zijn boek. De leerlingen vonden het een zeer interessante middag en zij hebben over deze presentatie mooie verslagen gemaakt.
 
Koning Winter laat ons in de steek, geen sneeuw. Toch hebben wij hele leuke sneeuwpopjes gemaakt van klei.
 
Wij zijn deze week begonnen met het project van de bibliotheek: Klasseboek in de klas. De leerlingen lezen in tweetallen hetzelfde boek, zij lezen dus hardop. De leerlingen zijn heel erg enthousiast, want de boeken die wij gehad hebben van de bibliotheek zijn heel erg leuk.
Ook lezen wij 2 x per week een half uur (halve groep) samen met de leerlingen van de Taalklas. Leuk om te horen dat deze leerlingen met sprongen vooruit gaan.

Woensdag 25 januari hadden wij een dans clinic. Op het nummer “Get Ugly” hebben wij een hip-hop dansje aangeleerd. We begonnen met de warming up, daarna rekken en strekken.
Vervolgens gingen wij in kleine groepjes oefenen. Het was een stoer dansje, maar sommige stukjes waren erg lastig.
 
Alle adviesgesprekken zijn geweest en de leerlingen zijn nu druk bezig met het bezoeken van de open avonden en de lesjesmiddagen.

Op 12 december starten wij met de “proeftoets”, maandag, dinsdag en donderdagochtend. Op 14 december gaan wij schaatsen op het Stadshart. Wij gaan hier met de fiets naar toe.
 
Wij hebben vrijdag 8 december een presentatie in de klas gehad van een medewerker van het Syrische comité Amstelveen. Hierbij is de actie: “Een tas voor Aleppo” geïntroduceerd.
Onze leerlingen van groep 8 doen mee met deze actie, georganiseerd door het Amstelveense Syrische comité en het scholenproject “Ontmoeten en (Her)denken”.
Wij zitten nu midden in de maand december, op weg naar Kerstmis en denken nu aan “vrede op aarde”. Maar voor veel kinderen in oorlogsgebieden in Syrië  is er geen vrede. De oorlogsomstandigheden waarin zij verkeren zijn verschrikkelijk.
Al vijf jaar is er een oorlog aan de gang in Syrië en Irak. Via de “Nieuwkomersklas” (wij ondersteunen deze kinderen met lezen) kennen de leerlingen enkele kinderen die ook gevlucht zijn uit Syrie.
Wat houdt de actie in? De actie “een tas voor Aleppo”  houdt in dat de leerlingen met hun ouders een oude (of nieuwe)  schooltas vullen met spullen (potloden, stiften, stickers, schriftjes, gum verpakte tandenborstel en zeep, knuffels, klein speelgoed e.d., die bestemd zijn voor Syrische kinderen die in Syrië in oorlogsomstandigheden verkeren. Dagelijks zijn de beelden te zien van bombardementen van de stad Aleppo.
Het is belangrijk dat de leerlingen kennis hebben en zich kunnen inleven in hun Syrische leeftijdgenoten die nu al 5 jaar in moeilijke oorlogsomstandigheden verkeren.
De leerlingen zijn heel erg enthousiast over de actie en ik hoop dat wij 19 december ook veel rugzakken ingeleverd krijgen op school. De leerlingen mogen ook kleding inleveren, in aparte plastic zakken.

Op 5 december hebben wij een geweldig leuk Sinterklaasfeest gevierd met prachtige surprises en geweldige gedichten voor elkaar. Wij hebben voor Sint en Pieten de mannequin challenge gedaan (zie filmpje en foto’s).
 
Nu op weg naar mooie Kerstdagen. Met behulp van enkele ouders is de klas in prachtige Kerstsfeer gebracht. In de hal staat een prachtige stal met mooie beelden.
 
18 November
Tijdens de Cirkelacademie kwamen 2 studenten Psycho-Biologie van de UVA bij ons in de groep om ons iets te vertellen over  forensisch onderzoek.
We maakten eerst kennis met het Plaats Delict, via het digibord zagen wij een foto. De leerlingen bedachten dat we er achter konden komen wie de dader was door het DNA van de dader op te sporen door het onderzoeken van: de glasscherven met bloed, haren op de grond, vingerafdrukken, voetafdrukken.
De studenten vertelden dat de Officier van Justitie het onderzoek leidt en toestemming moet geven tot het doen van DNA-onderzoek.
Het DNA is de code van je lichaam (cellen). In de celkern zit je DNA, 2 meter lange streng opgebouwd uit blokjes A (geel), T (groen), C (blauw) en G (roze).
Volgens een protocol (stappenplan) hebben de leerlingen DNA bij zichzelf afgenomen. Vervolgens hebben wij ook een cheque gecontroleerd op DNA, de cheque was niet echt. De leerlingen hebben een hele interessante ochtend gehad.
 
14 November
Sinterklaas is weer in het land, wij hebben lootjes getrokken en de leerlingen zijn al heel druk met het maken van een mooie surprise voor een andere leerling. Vrijdagmiddag 2 december, 15.15 uur, is de tentoonstelling van de surprises in de klas. Maandag 5 december verwachten wij Sinterklaas op school en geven wij de surprises aan elkaar.
 
11 November
De leerlingen hebben een workshop “programmeren door het maken van games” in de klas gevolgd. Zij hebben gewerkt met het programma scratch.
Alle leerlingen waren erg enthousiast en in tweetallen hebben zij een game gemaakt. Achteraf hebben wij aan elkaar het gemaakte spel laten zien.
 
10 November
De leerlingen zijn  10 november gestart met het project Jump-in (aangeboden via de GGD), het voorbereiden van de presentatiemiddag aan alle ouders van de school. We hebben gekeken wat kinderen dagelijks drinken. Welke pakjes/flesjes limonade drinken de kinderen en hoeveel suiker zit er in?
[Aantal kcal, suiker in dranken] Aantal kcal, suiker in dranken.
Uit onderzoek bleek dat een aantal kinderen op onze school, per dag meer gezoete dranken drinken dan water. In een week hebben wij 540 pakjes verzameld.
Vanaf maandag 14 november vragen wij de kinderen alleen nog maar water, melk (belangrijke voedingsstoffen) of thee te drinken.
De leerlingen hebben veel etiketten op de pakjes en flesjes bekeken. Op het etiket vind je hoeveel energie en voedingsstoffen in het product zitten. Onder de koolhydraten staan de suikers vermeld.
Niet alleen suikers leveren calorieën maar ook andere voedingstoffen zoals vetten. Dit verhoogt het totale aantal calorieën in het drankje. Daardoor moet er nog langer gewandeld/ gefietst worden om het hele drankje te verbranden. Te veel suiker eten/drinken kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht. Suiker is ook slecht voor de tanden, het veroorzaakt tanderosie en gaatjes. Naast de basisvoeding, heeft een kind per dag ruimte voor maximaal 200 kcal aan extra’s. Extra’s zijn bijvoorbeeld zoete dranken, koek, snoep en chips.
 
De leerlingen hebben tips bedacht om andere leerlingen aan het water drinken te krijgen.
Geef je kind een hippe bidon, fles met rietje of beker. Maak water drinken aantrekkelijk door water te schenken uit een mooie sapkan + speciale waterglazen.
Water is de beste dorstlesser.
Maak water extra lekker, doe een aardbei, stukje citroen of framboos in je water, dan heb je limonade!
Water uit de kraan is in Nederland betrouwbaar en lekker koel.
Donderdagmiddag hebben de leerlingen alle informatie betreffende het project Jump-in gepresenteerd aan ouders van de school. In de hal hingen mooie posters, werden er tips gegeven aan ouders om hun kind aan het water drinken te krijgen, was er een mooie water quiz, waterkaarten voor de kinderen en onder grote belangstelling hebben Fee en Mounssif een mooie presentatie gegeven. De leerlingen hebben ook heerlijke gezonde traktaties uitgedeeld, voorbeelden te vinden op onze site. Klik hier voor meer foto's.
 
9 November
Tijdens de Engelse dag kwamen de leerlingen allemaal in uniform (blauwe broek en wit shirt naar school. We zijn gestart met het voorlezen van een Engel prentenboek. Vervolgens hebben wij diverse Engelse werkbladen gemaakt, Engelse les gedaan en ook tijdens de gymles werd de instructie in het Engels gegeven.
8 November: Groep 8 heeft de leerlingen van groep 1 en 2 begeleidt bij de spelletjesmiddag. Het was weer heel erg leuk om te zien hoe de oudere leerlingen de jongere leerlingen kunnen begeleiden bij hele leuke spelletjes.
  
Woensdag 5 oktober zijn wij gestart met de Kinderboekenweek. Na een geweldig leuke opening, diverse kinderen verkleed als opa of oma, zijn wij begonnen met de eerste boekbesprekingen in de klas. Iedereen heeft zijn boekbespreking ingepland.
 
Maandag 10 oktober zijn de groepen 7 en 8 naar De Schouwburg in Amstelveen geweest.
Zij hebben daar een college bijgewoond van Andre Kuipers, georganiseerd door de gemeente Amstelveen die het belangrijk vindt om leerlingen te informeren en inspireren over thema’s die nu en in de toekomst een grote rol spelen in onze manier van werken en leven.
Zo’n 600 leerlingen van PO en VO kwamen bij elkaar in de grote zaal, de sfeer was goed en de nieuwsgierigheid van de leerlingen voelbaar.
Andre Kuipers komt uit de omgeving van Amstelveen en heeft ook in Amstelveen op school gezeten.
Hij vertelde over zijn inspiratie voor natuurkunde en dat hij dit graag wil doorgeven aan de leerlingen door te vertellen over zijn ervaringen in de ruimte. Zo vertelde hij over de ISS, het grootste, meest complexe, internationale technologische bouwwerk dat de mens ooit heeft gemaakt. Tevens liet hij hierbij hele interessante beelden zien.
Hij vertelde over de verandering van het klimaat, ontbossing, erosie en de gevolgen van verstedelijking, ondersteund met prachtige beelden (veel foto’s waren door hem zelf gemaakt).
Vervolgens mochten er verschillende leerlingen vragen stellen.
Andre gaf tot slot nog een mooie levensles aan de leerlingen mee: “Hoe klein de kans om iets te bereiken ook lijkt te zijn, laat deze nooit varen en grijp die kans”.
Na zo’n 3 uur geluisterd te hebben gingen de leerlingen weer naar huis, enkele reacties: “super interessant, prachtige beelden, mooi om de aarde vanuit de ruimte te zien, bijzonder dat ik hierbij mocht zijn”.
Alle leerlingen maken hiervan een mooi verhaal in hun “verhalen”-schrift. Klik hier voor de foto's.
 
Donderdag 13 oktober hebben wij de voorleeswedstrijd gehouden tussen de winnaars van de groepen 6 t/m 8. Sheromi had gewonnen in groep 8 en mocht dus onze groep vertegenwoor-digen. Meester Fred, juf Marieke en Mounssif (2e plaats in groep 8) namen plaats in de jury.
Alle leerlingen hebben een gedeelte voorgelezen uit hetzelfde boek. De winnaar van deze wedstrijd is geworden Sheromi uit onze groep 8. Zij heeft als prijs een mooi boek ontvangen en zal gaan meedoen aan de voorleeswedstrijd in Amstelveen, zij zal gaan strijden tegen de winnaars van andere scholen. 
Wij zijn deze maand begonnen met het maken en presenteren van “Internetweetjes”, alle leerlingen zijn ingedeeld en hebben ingeschreven met een interessant onderwerp. De eerste presentaties, ondersteund door een Powerpoint, zullen worden gehouden na de herfstvakantie.

September 2016
Wij zijn met groep 8 van 20 september t/m 23 september op kamp geweest naar Ermelo.
Op dinsdagochtend, het zonnetje scheen al lekker, vertrokken wij met veel auto's op weg naar kamphuis "De Zandkamp".
Om half 8 in de ochtend in de ochtend heeft de kampleiding met een aantal kinderen de vrachtwagen volgeladen met fietsen, bagage, spelmateriaal en allerlei lekkers. Binnen een kwartier zat de vrachtwagen al vol.
 
Eenmaal aangekomen bij het kamphuis werden in de slaapzalen al snel de bedden opgemaakt, veel jongens kregen gelukkig hulp van hun moeders om hun bed op te maken!
Vervolgens allemaal aan de koffie, thee en limonade met lekkere dingen gemaakt door de kinderen.
Na het herhalen van de kampregels en afspraken mochten de kinderen de omgeving gaan verkennen.
 
Na de lunch gingen wij op de fiets naar strand Horst. Hier aangekomen hebben wij een spelletjescircuit gedaan: volleybal met handdoeken,  4 op een rij spel, bal hooghouden.                                 Vervolgens een “frisse duik”. De jongens maakten nog een geweldige dam op het strand.
 
'S avonds heerlijke nasi gegeten, daarna corvee. Na het eten binnen spelletjescircuit gedaan en daarna het spel “Ren je rot”. Het was inmiddels al donker en veel kinderen vroegen al wanneer ze naar bed mochten. Om half 11 klaarmaken voor het slapen en het was al snel stil op de slaapzalen.
 
De volgende ochtend moesten wij weer vroeg op (was moeilijk voor een enkeling) om vervolgens een lange fietstocht te maken, wel 35 km.  Op ¾ van de fietstocht kwamen de kinderen bij de “Post” waar zij op de foto gingen in 2 opblaasbare pakken en samen een liedje moesten zingen, bekertje limonade met wat lekkers en snel vertrekken voor het laatste stukje van de fietstocht. Een beetje moe kwamen wij aan bij het zwembad, hier hebben wij heerlijk gezwommen. Om 4 uur een ijsje en terug naar het kamphuis, want de andere leerkrachten kwamen op de barbecue. Na het eten het "dierengeluidenspel" gedaan met de leerkrachten. Na het spel hebben wij de andere leerkrachten uitgezwaaid en zijn wij rond het kampvuur gaan zingen. Het werd tijd voor een spannend verhaal over “de hand van Corneel”. Na het verhaal mochten wij een korte wandeling maken over het “oude kerkhof”. Daarna even napraten en naar bed…….het was al snel bijzonder stil in de slaapzalen.
 
Op donderdag zijn wij naar het Dolfinarium geweest, leuke shows gezien, heerlijk in de speeltuin gespeeld en even inkopen gedaan bij het winkeltje (cadeautje voor mama, papa, broertje of zusje). Het was een heerlijke zonnige dag.
Toen weer terug op de fiets naar het kamphuis, hier was nog tijd om de "Bonte Avond" voor te bereiden. Voor het eten nog met z’n allen Levend Stratego gespeeld. Om 9 uur begon de “Bonte Avond”, deze werd gepresenteerd door Tifanya en Samiya. Als jurylid hadden wij uitgenodigd 2 beroemdheden (helaas belden zij af!). Gelukkig was Alie de schoonmaakster bereid om samen met haar man (verkeersregelaar in Ermelo) plaats te nemen in de jury. Wij hebben genoten van alle optredens, dansjes, liedjes en toneelstukjes.  kortom een geweldige avond. Er waren mooie prijzen voor de 1e, 2e en 3de plaats.
Het bleef nog lang onrustig in de slaapzaal, totdat de leiding naar bed ging………alles stil.
 
Voor wij het in de gaten hadden was het al weer vrijdag en moesten de slaapzalen weer netjes gemaakt worden. Iedereen probeerde zijn eigen spullen bij elkaar te zoeken (bijna gelukt, dit jaar veel losse sokken over en een Benetton spijkerbroek!) en om 2 uur kwamen de eerste ouders ons al ophalen. Eenmaal in de auto vielen veel kinderen al in slaap. Bij aankomst op school stonden al vele ouders ons op te wachten.
Namens alle leiding wil ik alle kinderen bedanken voor een geweldig, leuk, gezellig kamp. Wij hebben van jullie genoten. Klik hier voor de foto´s.
 
Juf Inge

Augustus
Zondag 14 augustus heeft de herdenking van Gevallenen en Slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in het algemeen en van die in Nederlands-Indie in het bijzonder plaatsgevonden in het Broersepark in Amstelveen.
Aangezien wij adoptieschool zijn van het monument, zijn hier een aantal leerlingen van de vorige groep 8 bij aanwezig geweest met hun ouders en andere belangstellenden. Rahsaan Kwee heeft dit jaar, als leerling van De Cirkel, het gedicht “Vrijheid” voorgelezen. Hij heeft dit voortreffelijk gedaan en heeft hiervoor vele complimenten ontvangen.
 
De eerste week van het nieuwe schooljaar zit er alweer op.
Wij zijn allemaal met veel zin begonnen en het eerste huiswerk is al opgegeven.
De voorbereidingen voor ons kamp in September zijn al in volle gang en de leerlingen zijn al druk bezig om de “Bonte Avond” thuis voor te bereiden.
 
Nog niet alle leerlingen hebben een agenda 2016-2017, een goede pen, een liniaal en of een rekenmachine. Het zou fijn zijn als deze zaken voor uw kind in orde zijn.